Redningsselskapet - Tangram Design

Det fornyede Redningsselskapet.

I dag er Redningsselskapet en landsdekkende, medlemseid, humanitær organisasjon med over 60 000 medlemmer. De administrerer 24 fast bemannede redningsskøyter og ytterligere 16 basert på frivillighet. Virksomheten strekker seg langs kysten fra Oslofjorden til Alta, og i innlandet på Mjøsa og Femunden. Opp- og nedturer gjennom de senere årene hadde gitt RS et litt uklart renommé. Tiden var inne for selskapet til å fremstå i ny drakt. Mandater og strukturer var så omfattende endret at det også måtte synliggjøres utad. Å fremstå som “Det fornyede Redningsselskapet” var en sterk og gjennomgripende ambisjon i design prosessen.

Begrepet “Redningsselskapet” blir kommunisert ved å bruke selskapets historiske kjennetegn og symboler, mens “det fornyede” blir formulert ved å gjøre seg synlig på en ny, frisk og oppgradert måte. Redningsselskapets identitet skal skape de rette assosiasjonene. Selskapet skal assosieres med autoritet og med sine livreddende funksjoner. Redningsselskapets nye logo bærer RS først, deretter ringkorset i avkortet form. Ved å gjøre dette får vi bedre likevekt mellom initialer og symbol. Vi reduserer faren for feil avlesing, og vi får et større kors, godt synlig på lang avstand. Utviklet i Tangram/Bates.

 

Redningsskøytene er RS aller viktigste identitetsbærer. RS må være godt synlig til havs.

 

 

 

I året som var har vi frisket opp RS identitet. Den elegante, men robuste fonten Greta er RS nye hovedfont. Vi har også utarbeidet et ikonbibliotek og oppdatert fargepaletten.